tirsdag 20. august 2013

Høst - Gele, Saft og Hagebusker

Vi merker at høsten er i anmarsj. Innimellom er det fine dager med gode temperaturer, men kveldene er kjøligere. De vakre fargene på landskapet - høstfargene - er ennå ikke kommet. Fortsatt er skogen ganske grønn.
Etter at jeg fikk hagebærene i hus (min svigerdatter hadde både plukket og renset! ) har jeg laget gele og saft. Gele har jeg knapt nok laget før, men ble gledelig overrasket over resultatet. Hadde en oppskrift fra ett gammelt KK - fra 2002. Denne oppskriften var uten noen form for kunstig tykningsmiddel, bare sukker og vaniljestang. Til min store forundring ble geleen stiv, og smakte veldig godt.
Når det gjelder saft er jeg litt mer "dreven i faget" Denne gangen blandet jeg nyplukket rips med bringebær og jordbær fra fryseren. Resultatet ble bra. 

I hagen er det kanskje mest busker og trær som blomstrer nå. Denne Japanske Hortensiaen fikk vi som liten avlegger. Den ble plantet ved husveggen, noe vi i ettertid har sett ikke var så lurt. Den har nemlig vokst seg både "stor og sterk".
Rosene er fortsatt fine...

Hydrangea aspera ssp.sargentiana. (Håper dette er navnet ...)

Fortsatt er jeg i "sokkestrikkemodus"( Epla.no/shops/strikkogslikt)

Gammel rose i dus rosa.


Klimaet her gjør at rosene ofte blomstrer frem til desember.


Kristorn vokser vilt. Når bærene blir røde...da er det jul ..

1 kommentar:

  1. Du, så flotte roser du har!
    Og jeg skulle gjerne ha prøvd meg på å lage gele, men vi har ikke mengder med bær i hagen...
    Klem fra nord!

    SvarSlett